4 Haziran 2016 Cumartesi

sahibinden.com'un başarı öyküsü

sahibinden.com CEO'su Burak Ertaş:

 'En çok kullanılan 3. siteyiz'



“sahibinden.com”, yeni nesil bir işletme, bir teknoloji şirketi. Google, Facebook gibi dünyanın en değerli markalarını, nakit sermayesi en fazla şirketlerini doğuran bir alanda faaliyet gösteriyor.
sahibinden.com'un CEO'su Burak Ertaş, şimdilerde 50 milyona yakın kullanıcı ile dünya devlerinin peşinden koşan, Türkiye'nin en hızlı büyüyen teknoloji şirketlerinden birisinin üst düzey yöneticisi.

Aksoy Grup Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Taner Aksoy'un kurduğu sahibinden.com, 2000 yılında 2 bin 700 ilânla yayın hayatına başladı. Aralık 2010 itibariyle, vasıta, cep telefonu, gayrimenkulden ayakkabıya çok farkı kategorilerden oluşan ilân ağında ilân sayısı 2 milyona ulaşmıştı. “En İyi E-ticaret” , “En İyi Seri İlân”, “Altın Örümcek” ödülleri var. KalDer Bursa Şubesi ve BUSİAD'ın düzenlediği Kalite Sempozyumu'nda, sahibinden.com'un CEOsu Burak Ertaş'ı sizler için dinledik. Girişimcilerin internet üzerinden iş kurmaya, para kazanmaya doğru hızla yol aldığı bir dönemde, Ertaş'ı dinlemenin ilginç olacağını düşünüyoruz. İşte pek çoğumuzun yakından bildiği sahibinden.com hakkında CEO'nun söyledikleri: 

“"Amerika'da üniversite okuduktan sonra Türkiye'ye döndüm. Geleceğe dönük ne yapabilirim, diye bakıyordum, pek çok insan gibi. Alıcı ve satıcıyı bir araya getiren bir model öne çıktı kafamda. Nasıl olacaktı? Sahibinden.com, üç kişiyle faaliyete başladı. Merkezimiz İstanbul Bostancı'da. 5 bin metrekare ofisimiz var şimdi. 430 çalışanımızın çoğu orada. Çok bilinmez, ama Aksoy Grubunun bir parçasıdır. Bu grupta otellerimiz var. Richmond diye Kuşadası, İstanbul vs. 4 otelimiz var. Kapitol İş Merkezinin Mesa ile birlikte sahibiyiz, işletiyoruz.
İnternette en önemli şey trafik... Nasıl mağaza açarken en işlek caddeyi seçerseniz, internet gibi sonsuz evrende de ziyaretçi çekeceksiniz... Sahibinden.com'un web sitelerinden ve uygulamalardan toplam 47 milyon kullanım var.

7 MİLYARTIK...

İnternette sizi kaç kere kullanıyorlar? Ayda toplam 243 milyon kez ziyaret ediliyoruz. 40 milyona bölerseniz, demek ki 7 kez bakıyor herkes. Aylık sayfa görüntüleme de 7 milyar civarında. Browserı açtığınızda yeni sayfa gelir.
Yani 7 milyar tık alıyoruz. SimilarWeb.com'un son raporlarına göre, facebook, google ve youtube'den sonra, en çok kullanılan siteyiz.

NELER YAPIYOR?

Yaptığımız işlere bakınca, seri ilân... Gazete ilânı gibi düşünebilirsiniz. Araba, evinizde kullanamadığınız eşya, ikinci el, kiralık vinç... Bize gelen bu trafikte alıcıyla satıcıyı buluşturmak... Bizim malımız, elimizde stokumuz falan yok. Bu işin bir ilân tarafı var. İlânı veriyorsunuz, firmanızın adı, iletişim bilgileriniz açık. Telefonunuz var. Bize ulaşıyorsunuz, buna ilân deniyor. Gazete ilânlarına göre çok farklı bir içerik var. Detaylı bilgilere ulaşıyorsunuz. Bir de ilânınızı açık iletişim bilgilerinizin yazılması yerine, kredi kartı ile satın alınabilir şeklinde veriyorsunuz. İlgilenen kişi internetten tıklayınca, satın al butonu çıkıyor. Buraya basan kişi, kredi kartını girdiğinde, biz havuzdan parayı alıyoruz. Satıcıya diyoruz ki, Malınız satıldı, kargoyla gönderin. Alıcı 'Tamam, aldım' deyince, havuz hesabından parayı satıcıya aktarıyoruz. Bizim ağırlıklı işimiz ilân iş alanı. Bu alanda dünyada Avito, Bonpoint gibi firmalar var. Biz dördüncü sıradayız.
1970lerde başlayan bilgi ve iletişim devrimi yaşıyoruz. Bunun son hali her birimizin cebine giren cep telefonları. Bu cep telefonlarının işlem kapasitesi aya ilk giden astronot Apollo'nun yüzlerce katı bilgi içeriyor. Daha da önemlisi iletişim yeteneği var, özellikle 4,5 ile.
Olan devrimi yakalayamazsanız, bir anda işinizin elinden kaydığını görebilirsiniz.
Noki'anın ilk işi kağıttı. Dünyanın en büyük ormanları Norveç civarında. Önce kağıt üretti, çok sonrada cep telefonu üretti. Nokia, çok kaliteli telefonlar üretti, ama gelmekte olan hızlı mobil internetin farkına varamadığı için, iletişim devrimini kaçırmıştır. Marka akılda kaldı, ama en son Microsoft satın aldı. Biraz paranoyak olmak gerekiyor.
Cep telefonu alıyoruz, her işi kolaylaştırıyor. İş sahibi iseniz, unutmayın bilgi ve iletişim devrimi içindeyiz. Yolda büyük fırsatlar, ama tehditler de var.

SAHİBİNDEN.COM'UN BAŞARI SIRRI

Sürdürülebilme, iyi bir vizyon. Limango'yu hatırlayanınız var mı? Özel alışveriş kulübü gibi başladı. Mail listesinden, tekstil stokunu bitirmek için... Grup satın alma vardı. Marka değeri 25 milyar dolarlara ulaştı. Örneğin, bir restorana, Salı günü öğle seanslarını satamıyorsunuz, bana yarı fiyatına verin...
Bazı durumlarda maliyetin altına istediler. 20 kişi getireceksin, fiyatı 30 lira. 20 lira veriyorsun, yemeği dökeceğine, ucuza, maliyetine satmak. Tamamıyla fiyat duyarlılığından dolayı ucuzcular gitti, normal müşteri gitmedi, yürümedi.
Bin civarında da site açıldı. Şu anda birkaç tane kaldı.
Yine internet üzerinden çok farklı işler deneniyor. Örneğin otelcilik sektörünü ciddi etkiliyor. Şöyle ki, Kullanmadığınız bir emlâkınız varsa, bizim üzerimizden kiraya verebilirsiniz... 4 yıldızlı bir otelden daha iyi koşullarda hizmet... Bunlar gelişirse otelleri vuracak. Hindistan'da milyarın üzerinde insanda cep telefonu var. Çok ciddi tehditler oluşuyor. Regülasyona aykırı diyorlar.
Booking.com ile otel için seyahat acentesi kullanmıyorsunuz.
Diyor ki otelciye, Bana verdiğin fiyatlardan iyisini kimseye veremezsin. Ve oteller bunlarla çalışmak zorunda. Kaçamazlar. İçine girmezseniz çok fırsatları kaçıracaksınız. Tur firmaları, seyahat acenteleri kendilerini yeniden tanımlamak zorunda kalacaklar.
Kayak.com uçak biletini buluyor. 2023ü, 2050yi planlıyorsanız bunları düşünmek zorundasınız. Kişiye özel deneyim paketleri geliyor. Seyahat deneyimi geliyor. Otomotiv endüstrisi çok değişik gelişiyor.

400 MİLYON DOLARLIK OTOMOMBİL SİPARİŞİ

Tesla yeni bir elektrikli araba çıkardı. Pazarda yok. Satın almak için sipariş veriyorsunuz. Tesla 3 için Amerikalılar sıraya girdi. Bin dolar kapora veriyorsunuz. Bir haftada kaç araç satıldı? 400 bin araç!... 2017 sonunda çıkacak bir araba için... Adam 400 milyon dolar ön sipariş aldı!... Elektrikli araçlar geliyor. Dolayısıyla benzinli, mazotlu araçlara parça yapıyorsanız, otomotiv yan sanayicisiyseniz, biraz elektrikli araç motorlarına vs. kafa yorma zamanı geldi. Özellikle batarya sistemleri...
Araç bulma siteleri hızla yaygınlaşıyor. Şu şu özellikleriniz varsa, size uygun iş var... Taksiden daha ucuz olmaya başladı. Siparişi veriyorsunuz, lüks araç kapınıza geliyor. Şoförü hazır, işi görüyorsunuz, bütün bilgileriniz orada kayıtlı. Giderken araca not veriyorsunuz, iyiydi, kötüydü, o kadar... Viber örneğin, 5-6 ay önce kuruldu. Amacımız taksicilik yerine geçmek değil, arabaya sahip olmadan bir yerden bir yere gitmesini sağlamak diyor. Şaka gibi. Pazar değeri kaç lira? 65 milyar dolar pazar değerine ulaştı. Peki gelecekte araba satışlarının adetleri ne olacak? Satışı kim yapacak? Artık mağaza tezgahında, raflarda mı satılacak, yoksa tamamen sanal ortamda, siz nerdeyseniz oradan ulaşacağınız bir yerde, hemen resimlerinden beğenip, kartınızdan ödeyebileceğiniz şekilde mi olacak? Ben yakın gelecekte pek çok sektörde iş yapma şekillerinin tamamen değişeceğini düşünüyorum."
 
 
Not: Bu yazı Ekohaber'in 1047 sayısında yayımlandı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder