Türkiye’de neler olup bittiğini, en azından önümüzdeki bir yılda bizi nelerin beklediğini mi merak ediyorsunuz?Memleket nasıl yönetiliyor diye kafa mı yoruyorsunuz?Bakın bunu anlamanın en kestirme yolu, gelecek yılın bütçesine bakmak…
Devletin
kimlerden vergi, harç, ceza vs. adı altında para alacağını; bu paraları
toplumun hangi kesimine dağıtacağını bütçeden öğreniriz. Bizi yönetenlerin
gerçek niyetlerini, planlarını, tercihini; devletin gücünü kimlerden yana,
kimlere karşı kullanacaklarını da buradan anlarsınız…
Kimler korunup
kollanır, paraya boğulur; kimler daha fazla kemer sıkmak zorunda bırakılır, rakamlara
bakarak anlayabilirsiniz.
Bu yüzden midir
bilmem, bizde bütçe görüşmelerinin olduğu Aralık ayında iç dış siyaset bir anda
alabora edilir, milletvekilleri mecliste bütçeden, paraların kime gideceğinden
çok güncel polemiklerle boğuşurlar. TBMM’de memleketin bütçesi görüşülüyor.
Medyanın ve siyasetin gündemine bakar mısınız?
Kim daha çok
Fetöcü, vergi cennetlerine kaçırılan paralar, Erdoğan’a Deniz Gezmiş
benzetmesi, ABD’deki Zarrab davası, Trump’ın Kudüs’ü İsrail başkenti ilan
etmesi, İçişleri Bakanı Soylu Gülen projesi mi, değil mi vs. vs.
Boşverin bunları
da 2018’in bütçesine bakalım.
TBMM Genel Kurulu’nda
görüşülen bütçe tasarısına göre gelecek yıl, bütçeden Genel Bütçe kapsamındaki
(1 Numaralı Cetvel) kamu idarelerine toplam 751 milyar 299 milyon 665 bin lira, özel bütçeli (2 Numaralı
Cetvel) idarelere 88 milyar 528 milyon 812
bin lira, düzenleyici ve denetleiyci kamu kurumlarına da (3. Numaralı
Cetvel) toplam 4 milyar 673 milyon 105 lira aktarılacak.
Bunların hepsini topladığında gelecek yıl devlet
kurumlarının yapacağı toplam harcama 844 milyar 501 milyon 582 bin lira ediyor.
Peki bu 844,5 milyar
lira nerden çıkacak?
Tasarıya göre,
ilk cetveldeki 721,2 milyar lira civarındaki harcamanın 684,4 milyar lirası bütçeden
karşılanacak. Bu listede hangi kurumların olduğunu aşağıdaki listede
göreceksiniz.
Toplam 88,5 milyar lira harcaması planlanan 2.
Numaralı “özel bütçeli kurumlar” listede
kamu kuruluşu olarak üniversiteler,
YÖK, Karayolları Genel Müdürlüğü, DSİ, KOSGEB, Orman Genel Müdürlüğü, MTA, Ceza
İnfaz Kurumu, TODAİE, GAP gibi çok sayıda kurum bulunuyor. Bunların
yapacağı harcamanın 10,8 milyar
lirası bu kuruluşların kendi öz gelirleri olacak. 78,6 milyar
lira da Hazine yardımı yapılacak.
BDDK, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu,
RTÜK, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu vs. kuruluşların yer aldığı 3 Numaralı Cetveldeki
kuruluşların harcayacağı 4,6 milyar
lira paranın ise neredeyse tamamı bu
kuruluşların “kendi öz gelirlerinden”
karşılanacak.
Devletin
bütçesinin en büyük bölümünü kullanacak kurumların yer aldığı 1. Numaralı iste ile kurumların geçen
yılki harcamaları ile 2018’de yapacakları harcamalar ve artış oranları şöyle:
Kurum 2018
Gideri 2017 Gideri Fark
(Bin
TL) (Bin
TL) (%)
CUMHURBAŞKANLIĞI 845.365 648.488 30,2
MİT 2.335.535 1.995 17
TBMM 1.255.124 981.589 8,5
ANAYASA
MAHKEMESİ 68.448 58.784 16
YARGITAY 460.437 382.750 20,4
DANIŞTAY 148.972 125.72 18,4
SAYIŞTAY 276.701 257.485 7,3
BAŞBAKANLIK 1.610 1.584 1,6
MİLLİ
GÜVENLİK KURULU G.SL 29.158 28.071 0,3
BASIN-YAYIN
ENFORMASYON G. M. 315.069 297.305 3,8
HAZİNE
MÜSTEŞARLIĞI 97.893.775 77.406.981 26,4
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI 7.774.183 6.867.117 13,2
AFET VE ACİL DURUM YÖNETİMİ 2.265.864 1.245.151 81,9
ADALET
BAKANLIĞI 13.714.405 12.304.365 11,4
MİLLİ SAVUNMA BAKANLIĞI 40.402.239 28.702.119 40,7
İÇİŞERİ BAKANLIĞI 7.300.918 5.384.586 35,5
JANDARMA GENEL KOMUTANLIĞI 13.311.208 9.374.739 41,9
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 27.792.655 23.537.811 18
SAHİL GÜVENLİK
KOMUTANLIĞI 682.700 649.761 5
KAMU DÜZENİ VE
GÜV. M. 18.373 17.857 2,8
GÖÇ İDARESİ GENEL M. 430.326 349.852 23,2
DIŞIŞLERİ
BAKANLIĞI 3.310.380 2.963.645 11
MALİYE BAKANLIĞI 203.779.785 171.691.737 11,7
GELİR İDARESİ
BAŞKANLIĞI 3.221.518 3.044.626 5,8
MİLLİ EĞİTİM
BAKANLIĞI 92.528.652 85.048.584 8,7
SAĞLIK BAKANLIĞI 37.571.386 5.831.124 --
Türkiye Kamu
hastaneleri kurumu -- 15.785.066
Türkiye Halk
Sağlığı kurumu --- 10.343.267
ÇALIŞMA VE SOSYAL
GÜVENLİK B. 59.738.565 49.855.256 19,8
DEVLET PERSONEL
BAŞKANLIĞI 31.978 29.303 9,1
ENERJİ VE TABİİ
KAYNAKLAR B. 2.386.508 2.333.590 6,8
KÜLTÜR VE TURİZM
BAKANLIĞI 3.997.003 3.459.754 15,5
HSYK 64.966 61.236 6
AİLE VE SOSYAL
POLİKALAR B. 26.690.506 24.303.358 9,8
AVRUPA BİRLİĞİ
BAKANLIĞI 346.861 313.525 10,5
BİLİM SANAYİ VE
TEK. BAKANLIĞI 5.793.391 5.147.466 12,5
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK
BAKANLIĞI 1.922.753 1.823.914 5,4
TAPU VE KADASTRO
GENEL M. 987.240 919.482 7,3
EKONOMi BAKANLIĞI 4.413.914 3.948.832 11,7
GENÇLİK VE SPOR
BAKANLIĞI 14.111.212 11.627.263 21,3
GIDA, TARIM VE
HAYVANCILIK B. 21.676.673 19.537.920 10,9
GÜMRÜK VE TİCARET
BAKANLIĞI 1.238.558 1.131.320 9,4
KALKINMA BAKANLIĞI 1.764.378 2.819.793 38
TÜİK 392.171 388.106 1
ORMAN VE SU
İŞLERİ BAKANLIĞI 14.723.756 14.663.074 0,4
METEOROLOJİ GENEL
MÜDÜRLÜĞÜ 337.477 277.493 21
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HAB. B. 31.338.036 24.164.820 29,6
İÇ SAVAŞA MI GİDİYORUZ!...
Listede,
harcaması en fazla artırılan
kurumların İçişleri Bakanlığı (Yüzde
40,7), Jandarma Genel Komutanlığı
(yüzde 35,5), Cumhurbaşkanlığı (yüzde
30,2), Acil Durum Yönetimi (yüzde
81,9) vs. olması tabi çok çarpıcı...
“Çarpıcı” dediğim, yani insanı çarpıyor, silkeliyor,
korkutuyor, titretiyor yani!
Yani, insan kendi
kendine , “Ne oluyor kardeşim böyle, iç
savaşa mı gidiyoruz” diye sormadan edemiyor. Bütçenin yaklaşık 80 milyar lirası "güvenlik" birimlerine ayrılıyor. Kurumların kendi güvenlik harcamaları bunun dışında.
Jandarma, polis
vs. ne yapacak bu parayı? Genel bütçe harcama artışlarının çok üzerinde
bir durum var. Enflasyon hadi yüzde 10, yıllık GSYH artışı yüzde 3-4 diyelim. Yüzde 30-40'lar ve de rakamlar çok çok yüksek.
***
Bizde, bütçeden
en fazla pay alan kurumların Milli Eğitim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenik
Bakanlığı vs. olması bir gelenektir. Aile ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın bunlar
arasına yükselmesi de fena birşey olmadı.
Ancak, bu yıl
Sağlık Bakanlığı bütçesinde dikkat çeken bir durum var. Geçen sene Kamu
Hastaneleri Kurumu ve Halk Sağlığı bölümlerinin bütçeleri ayrı gösterildiği
için rakam çok fazla artmış gibi görünüyor.
BÜTÇENİN ÜÇTE BİRİNDEN FAZLASI "JOKER"!
Listeye bakınca en büyük bütçenin Maliye Bakanlığı (203,7 milyar lira) ve Hazine Müsteşarlığı'nda (97,8 milyar lira) olduğu gözleniyor. Bu iki kuruma ayrılan bütçeler "joker" gibi birşeydir. Yani hükümet, sıradışı, beklenmeyen durumlar için buraya bir tür "ihtiyat akçesi" koyar. Diyelim bir kurumun gelirlerinde ani bir düşüş olabilir, ya da bir kurumun harcamalarında beklenmeyen artışlar olabilir.İşte bunlar Hazine ve Maliye'nin bütçesinden karşılanır.
Ancak, kritik nokta şu: Genel olarak teamüller, bu kurumlardaki bütçenin toplam bütçenin yüzde 10'u gibi falan olmasıdır. Normal olanı budur. Ancak bizde bakın iki kurumun bütçesi 300 milyar liranın üzerinde. Yani toplam harcamaların yüzde 36'sı ortalıkta "joker" olarak ayrılmış!
Bu ne demek? Bütçenin üçte birden fazlası tamamen hükümetin inisiyatifine bırakılıyor, "al bu parayı, tepe tepe kullan" deniliyor demek. Normal şeffaf bir demokraside, kamu kurumlarının gelirleri ve harcamaları kuruşu kuruşuna bütçede belirtilir, bunlar meclislerde görüşülür, onaylanır, ardından da kurumlar bütçelerinden, meclise karşı sorumlu tutulur. Parayı hükümet harcar, ama kuruşu kuruşuna meclisin onayı vardır. Oysa Hazine ve Maliye'de normal ölçülerin çok üzerinde yüklü paraların ayrılması demokrasi ve meclisin denetimi açısından normal değildir. Her türlü suistimale de açıktır.
***
BÜTÇENİN ÜÇTE BİRİNDEN FAZLASI "JOKER"!
Listeye bakınca en büyük bütçenin Maliye Bakanlığı (203,7 milyar lira) ve Hazine Müsteşarlığı'nda (97,8 milyar lira) olduğu gözleniyor. Bu iki kuruma ayrılan bütçeler "joker" gibi birşeydir. Yani hükümet, sıradışı, beklenmeyen durumlar için buraya bir tür "ihtiyat akçesi" koyar. Diyelim bir kurumun gelirlerinde ani bir düşüş olabilir, ya da bir kurumun harcamalarında beklenmeyen artışlar olabilir.İşte bunlar Hazine ve Maliye'nin bütçesinden karşılanır.
Ancak, kritik nokta şu: Genel olarak teamüller, bu kurumlardaki bütçenin toplam bütçenin yüzde 10'u gibi falan olmasıdır. Normal olanı budur. Ancak bizde bakın iki kurumun bütçesi 300 milyar liranın üzerinde. Yani toplam harcamaların yüzde 36'sı ortalıkta "joker" olarak ayrılmış!
Bu ne demek? Bütçenin üçte birden fazlası tamamen hükümetin inisiyatifine bırakılıyor, "al bu parayı, tepe tepe kullan" deniliyor demek. Normal şeffaf bir demokraside, kamu kurumlarının gelirleri ve harcamaları kuruşu kuruşuna bütçede belirtilir, bunlar meclislerde görüşülür, onaylanır, ardından da kurumlar bütçelerinden, meclise karşı sorumlu tutulur. Parayı hükümet harcar, ama kuruşu kuruşuna meclisin onayı vardır. Oysa Hazine ve Maliye'de normal ölçülerin çok üzerinde yüklü paraların ayrılması demokrasi ve meclisin denetimi açısından normal değildir. Her türlü suistimale de açıktır.
***
Bu bütçeyi hazırlarken
hükümet 2018 Yılı Programında gayri safi yurtiçi hasılanın (GSYH) yüzde 5,5 oranında
artacağını öngörüyor.
GSYH yüzde 5,5
büyüyecek diye tahmin eden ekonomi yönetimi, gelecek sene tüketimin sabit
fiyatlarla yüzde 3,9 artacağını; bunun kamuda yüzde 3,5 özelde yüzde 3,9
olacağını hesaplıyor.
Peki tüketim
yüzde 3’lerde artarken, GSYH nasıl olacak da yüzde 5,5 olacak?
Hükümete göre bu,
“sabit sermaye yatırımlarından”
kaynaklanacak...
Anlaşılan gelecek
sene biz ücretli, dar gelirli kesim olarak ekonomik büyümeyi hissetmemeye devam
edeceğiz. Bütçede tarıma, sanayiye can verecek, çalışanların durumunu iyileştirecek,
milyonlarca işsize umut olacak pek bir şey göremiyoruz.
İktidarın en çok
lafını ettiği şey, istikrar!
Bunun yolu
kalkınma, iç barış, üretim, refah, eğitim, sanat, sağlık sağlık güzellik değil
mi?
Galiba, “istikrar” için bunların yerine, toplumu gerginlik içinde yönetmeye alışma, itiraz
edenlere “kodun mu oturtturma”
politikasına tam gaz devam...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
YanıtlaSil