Türkiye'de vatandaşın,
kazandığı paranın en büyük bölümünü konut satın almaya
veya kira ödemeye ayırdığı ortaya çıktı.
Türkiye genelinde
geçen yıl “hanehalklarının” tüketim amaçlı yaptığı
harcamalar içinde en yüksek payı, yüzde 26 ile konut ve kira
harcamaları aldı.
Türkiye İstatistik
Kurumu'nun (TÜİK) 2015 yılına ilişkin "Hanehalkı Tüketim
Harcaması" istatistiklerine göre hanehalkı harcamaları
içinde en yüksek payı yüzde 26 ile konut ve kira harcamaları
alırken, harcamaların yüzde 20,2'sini gıda ve alkolsüz
içeceklere gitti.
Hanehalkları, toplam
harcamalarının yüzde 2'sini sağlık, yüzde 2,2'sini ise eğitim
hizmetlerine yaptı.
AYLIK ORTALAMA HARCAMA
3 BİN 43 LİRA
Hanehalkı başına
aylık ortalama tüketim harcaması 2014'te 2 bin 848 lira iken, 2015
yılında 3 bin 43 lira olarak tahmin edildi. Harcama türlerinin
payında ise 2014 yılına göre önemli ölçüde değişiklik
olmadı.
Konut ve kira
harcamalarının payı bir önceki yıla göre 1,2 puanlık artışla
yüzde 24,8'den yüzde 26'ya yükseldi. Gıda ve alkolsüz içecekler
grubunun payı yüzde 19,7'den yüzde 20,2'ye, giyim ve ayakkabı
harcamalarının payı yüzde 5,1'den yüzde 5,2'ye, otel, lokanta,
pastane harcamalarının payı ise yüzde 6'dan yüzde 6,4'e
yükseldi.
Diğer taraftan,
ulaştırma harcamasının toplam harcamalardaki payı bir önceki
yıla göre 0,8 puanlık düşüşle yüzde 17,8'den yüzde 17'ye
geriledi. Ayrıca, mobilya ve ev eşyalarının payı yüzde 6,8'den
yüzde 6,1'e, eğitim harcamalarının payı ise yüzde 2,4'ten yüzde
2,2'ye düştü.
Alkollü içecek,
sigara ve tütün (yüzde 4,2), haberleşme (yüzde 3,7) ile çeşitli
mal ve hizmet (yüzde 4,3) harcamalarının payı ise 2015 yılında
da değişmedi.
FAKİR GIDAYA, ZENGİN
EĞİTİME YÖNELDİ
Gelire göre sıralı
yüzde 20'lik gruplar itibarıyla tüketim harcamalarının 2015
yılındaki dağılımına bakıldığında, birinci yüzde 20'lik
grupta (en düşük gelir grubu) yer alan hanehalklarının gıda ve
alkolsüz içecekler harcamasına ayırdığı pay yüzde 30,2 iken,
beşinci yüzde 20'lik gruptaki (en yüksek gelir grubu)
hanehalklarının ayırdığı payın yüzde 14,6 olduğu görüldü.
Eğitim hizmetleri harcamalarının oranı ise en düşük gelir
grubu için yüzde 0,4 seviyesindeyken, en yüksek gelir grubu için
yüzde 3,9'u buldu.
Toplam tüketim
harcamasının yüzde 8,7'sini birinci yüzde 20'lik gelir grubundaki
hanehalkları, yüzde 38,5'ini ise beşinci yüzde 20'lik gelir
grubundaki hanehalkları gerçekleştirdi. Harcama grupları
itibarıyla, toplam gıda ve alkolsüz içecekler harcamasının
yüzde 13'ü birinci yüzde 20'lik gelir grubundaki hanelere, yüzde
27,8'i beşinci yüzde 20'lik gelir grubundaki hanelere ait oldu.
Konut ve kiraya yapılan harcamaların yüzde 10,7'sini birinci yüzde
20'lik gelir grubundaki hanehalkları, yüzde 34,4'ünü ise beşinci
yüzde 20'lik gelir grubundaki hanehalkları gerçekleştirdi.
Toplam eğitim
hizmetleri harcamalarında ise en düşük gelir grubunun payı yüzde
1,6 iken, en yüksek gelir grubunun payı ise yüzde 68,9 oldu.
Ulaştırma için yapılan harcamaların yüzde 4,2'si birinci yüzde
20'lik grupta yer alan hanehalklarına ait iken, yüzde 47,5'i
beşinci yüzde 20'lik grup tarafından yapıldı.
DÜŞÜK GELİRDE KİRA
VE GIDA, ÜST GELİRDE ARABA MASRAFI...
Temel gelir kaynağı
maaş, ücret, yevmiye geliri olan ücretliler gıda ve alkolsüz
içecekler harcamasına yüzde 18,5 pay ayırırken, emeklilik geliri
olan hanehalklarının ayırdığı pay yüzde 24,5 oldu. Konut ve
kira harcamalarına ayrılan payın en yüksek olduğu grup yüzde
38,3 ile temel gelir kaynağı diğer karşılıksız transfer geliri
(dul, yetim, yaşlılık maaşı, yardım gibi) olan hanehalkları
iken, en düşük olduğu grup ise yüzde 22,3 ile temel gelir
kaynağı müteşebbis geliri olan hanehalkları oldu.
Temel gelir kaynağı
müteşebbis geliri olan hanehalklarının toplam harcamasının
yüzde 19,3'ünü ulaştırma harcaması oluşturdu. Temel gelir
kaynağı diğer karşılıksız transfer gelirleri olan
hanehalklarında bu oran yüzde 6,3'ü buldu.
AVM'LERDE KİRA İNDİRİM BASKISI...
İç piyasadaki
durgunluk, yabancı turist sayısındaki azalma ile döviz kurundaki
artışlar nedeniyle, AVM'lerde mağazası bulunan perakende
devlerinin, mağaza kiralarını ödemekte sorun yaşamaya başladığı,
yaygın olarak AVM yönetimlerinden kira indirimi beklendiği ortaya
çıktı. Perakende markaları, AVM'lerden kuru sabitleme, “ciro
üzerinden kira ödeme”, kira indirimi gibi önlemler bekliyor.
Türkiye Alışveriş
Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu (TAMPF) Başkan Vekili ve
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sami Kariyo, AA
muhabirine yaptığı açıklamada, AVM'lerdeki mağazaların büyük
bölümünün dövizle kiralanmasından dolayı kurdaki artışın
kira maliyetlerinde ciddi artışlara neden olduğunu vurguladı.
Kariyo, kiralardaki
artışın yarattığı sıkıntıyı gidermek için markaların
AVM’ler ile bireysel bazda sürekli temasta olduğunu ifade ederek,
"Bazı markalarımızın da cadde mağazalarıyla ilgili olarak
mal sahipleriyle görüşüp olumlu geri dönüşler aldıklarını
biliyoruz. Kurumsal yatırım gruplarının bünyelerindeki tüm
AVM’lerle ilgili olarak genel bir indirim uyguladıklarına dair
bir bilgimiz yok. Ancak AVM yatırımcıları veya yönetimleri,
genellikle tek tek markaların bireysel ihtiyaçları çerçevesinde
önlem almayı tercih ettiklerini ifade ediyorlar" diye konuştu.
BMD üyelerinin kira
ödemesinde kuru sabitleme veya kirayı Türk lirası olarak ödeme
talepleri bulunduğunu, bu talepleri sektörel kuruluşlar nezdinde
dile getirdiklerini ifade eden Kariyo, taleplerin gerekçelerine
ilişkin olarak, şu görüşleri dile getirdi:
"Bu taleplerin
gerekçeleri arasında tüketici güvenindeki düşüş, alışveriş
merkezleri ve cadde mağazalarındaki ziyaretçi trafiğinin
azalması, perakende markalarının gelirlerinin ortalama yaklaşık
yüzde 15’ini oluşturan yabancı turist sayısındaki ve
gelirindeki düşüş, artan sabit maliyetlerin bilançolarımızda
ve özellikle nakit akışımızda bozulmaya neden olması gibi
unsurlar yer alıyor. Ayrıca, istihdamla ilgili finansal yükler,
devletin bazı alanlarda getirdiği ek vergiler de maliyetlerimizi
arttırıyor. Ayrıca, yaşanan olağanüstü gelişmelere bağlı
olarak döviz kurları çok kısa bir sürede yüzde 10-15 değer
kazandı. Bu ortamda yatırımlara devam edebilmenin etkili bir yolu
olmak üzere, maliyetlerimizin özellikle dövize dayalı kısmının
yükünü bir parça hafifletebilmek için döviz kurunun
sabitlenmesini, kira indirimi veya ciro üzerinden kira ödemeyi
AVM'lerden talep ediyoruz."
KAPALIÇARŞI'DA 'ORTA
YOL' ARAYIŞI...
Kapalıçarşı
Esnaflar Derneği Başkan Vekili Atilla Saraç da tarihi çarşıda
dolara endeksli kira sözleşmelerinde mağduriyetin söz konusu
olduğunu belirterek, "Ancak yıl sonundaki sözleşme yenileme
döneminde mal sahibi ile kiracılar arasında bir orta yol bulunup
anlaşmaya varılacağını düşünüyorum" dedi.
Alışveriş Merkezleri
ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Yönetim Kurulu Başkanı Hulusi
Belgü ise AVM kiralarında döviz artışından çok kira-ciro
endeksine baktıklarını ifade ederek, kira-ciro endeksine göre AVM
sahiplerinin bazen kira indirimine gidebildiğini söyledi.
Belgü, “AVM'lerde
metrekareye ne kadar kira ödeniyor, metrekarede ne kadar ciro
yapılıyor sorusu önemli. İstediğimiz sayıda turist gelmiyor.
Turistin gelmesi çok önemli” ifadelerini kullandı.
'ŞU ANDA KİRA
İNDİRİMİ SÖZ KONUSU DEĞİL'
Gayrimenkul ve yatırım
danışmanlığı firması JLL Türkiye Başkanı Avi Alkaş, böyle
durumlarda sektörün hep kendi iç dayanışmasını sergilediğini
ifade ederek, şunları kaydetti:
“Kendini amorti etmiş
alışveriş merkezlerine kıyasla halen ticari borçlarını döviz
cinsinden ödeyen alışveriş merkezleri arasında farklılaşmalar
gözlemliyoruz. İmkanı olan alışveriş merkezleri bu talepleri
gerçekleştirebilirken, her alışveriş merkezinden aynı
uygulamayı beklemek çok mümkün değil. Zaten sektör esasta
hasılat üzerinden kira ödemeye döndüğü sürece, bir anlamda
fiilen de Türk lirası cinsinden kira ödemeye geçilmiş oluyor.
Buradaki kredi ilişkileri de TL cinsinden oluştuğu zaman tamamen
yabancı para yerine TL ile kiralamaya dönmüş olabileceğiz.”
Alkaş, AVM’lerde
satışları artırmaya yönelik bir çabanın olduğunu
vurgulayarak, “Promosyonlarla ve hasılatı artırma yönündeki
yaklaşımlarla kiraların asgariden değil, hasılattan ödenebilecek
düzeyleri yakalaması konusunda iş birlikleri devam ediyor.
Dolayısıyla şu aşamada herhangi bir kira indirimi söz konusu
değil. Bunlar daha ziyade kiracılar ile AVM'ler arasındaki birebir
görüşmelerle yürütülen konular.” ifadelerini kullandı.
AVM’lerdeki ziyaretçi
sayısına da değinen Alkaş, yaz döneminde genel bir azalmanın
söz konusu olduğunu, ancak ağustos ayı ile birlikte rakamların
daha iyi seyredeceğini düşündüğünü söyledi.
(Kaynak: a.a.)
Not: Bu yazı Ekohaber'in Ağustos sayısında yayımlandı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder