Bakan Nihat Ergün, 'Volkswagen ve Man'dan yatırım bekliyoruz' demiş. Umarız bu beklenti gerçek olur, adresi de Bursa olur. Ancak, Alman otomotiv devlerinin, küresel rekabet koşullarına karşı konumlanışı, bu beklentiyi gerçekçi kılmıyor. |
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, geçtiğimiz hafta bir söyleşisinde, otomotiv sektörüne özel bir ağırlık verdi, “Türk otomobili” hedefinin gerçekçiliği üzerinde durdu, açıklanan yeni yatırım teşvik paketi ile Volkswagen, Ford ve Opel gibi markaların fabrika kurmasını beklediklerini açıkladı.
Küresel krizin Avrupa’da etkili olması, otomobil pazarının en canlı olduğu Avrupa’nın Pazar olarak durumunu yerlere serdi… Bu, her ay düşen otomobil ihracat rakamları ile de ortada. Avrupa, uzun süredir üretim için değil, satış için cazip bir kıta haline gelmişti. Gerçekten de ücretlerin yüksek olduğu, kişi başına milli gelir ve harcama düzeyinin yüksek olduğu Avrupa kıtası, iğneden ipliğe bütün satıcıların rüyalarını süslüyordu. Ancak fabrikaların, üretimin hızla kaçtığı yaşlı kıta, bu durumunu ilelebet sürdüremezdi ve son kriz bu gerçeği netleştirdi.
Şimdi, Bakan Ergün’ün fabrika kurmasını beklediği Volkswagen’e bakalım…
Volkswagen grubunun Almanya’da 7 fabrikası bulunuyor. Bunun dışında Belçika, Slovakya, Avusturya, Çek Cumhuriyeti, Polonya, İspanya, Macaristan, Güney Afrika, Tayvan, Çin, Brezilya, Endonezya’da fabrikaları var.
Almanya ve Avrupa’daki fabrikaları bir yana bırakalım, özellikle Almanya’daki fabrikalar eski fabrikalar. Ancak, VW grubunu uluslar arası rekabette, “ucuzluk yarışında” rahatlatan fabrikalar, anlaşılabileceği gibi Çin, Tayvan, İndonezya, Meksika gibi, üretim maliyetlerinin düşük olduğu ülkelerdeki fabrikalar…
Bu yüzden, Türkiye’deki araç pazarında çok büyük paya sahip olmalarına rağmen (satılan her 10 araçtan birisi bu markayı taşıyor), grup, Türkiye’de fabrika kurma konusunda istekli olmadı.
Hatırlanacaktır, özellikle Mustafakemalpaşa OSB’de, grubun fabrika kuracağı yönünde 5 yıl kadar önce söylentiler yayılmıştı. Söylentiler, tabi ki, VW grubunun resmi açıklamaları veya somut bilgilere değil, ithal otomobil satan bayilerin yaydığı bilgilere dayanıyordu. Belki de, “Bakın, VW otomobil alın, ileride burada fabrikaları da kurulacak, arabanız değerlenecek” izlenimi vermek istiyorlardı.
Tabi, OSB’ler de bu söylentilerin gerçek olmasına az dua etmediler…
Yine hatırlanacaktır, sadece VW değil, Volvo’nun Bursa’da fabrika kuracağı yolunda ikide bir söylenti çıkardı... OSB yönetimleri bunu prestij, biraz da bölgedeki arsaların değerlenmesi açısından önemli görüyorlardı.
Kuşku yok ki, bu fabrikalar kurulsaydı, Bursa’da otomotiv sektörü büyüyecek, on binlerce yeni insan sektörde iş bulabilecekti.
Şimdi, VW’in fabrika kurması yönündeki haberin kaynağı Bakan Ergün olduğuna göre, umarız ki, bakanın açıklamadığı girişimler vardır ve bu “beklentisi” gerçek olur.
Bekleyip göreceğiz.
Ancak ben, VW’in Bursa’da (veya Türkiye’nin başka bir kentinde) fabrika kurmasını beklemiyorum. Zira, firmalar yeni yatırımlarını fiyat rekabetinin gereklerine uygun olarak yapıyor. Mustafakemalpaşa OSB yönetimi veya hükümet bedava arsa verse bile, enerji, altyapı, ulaşım ve işçilik ücreti diyelim ki, Çin, Tayvan, Venezüella ile rekabet edemeyecektir.
Ve kabul edelim ki, artık dünyanın “gelişen pazarları” buralar… Bu “emerging market”ler artık sadece mal üretme yeri değil, aynı zamanda yıldan yıla güçlenen yeni pazarlar… Çünkü bu ülkeler büyüme rekorları kırmaya devam ediyor ve vatandaşın alım gücü yükseldikçe, çekici birer Pazar haline dönüşüyorlar.
Hükümet, iddialı bir yatırım teşvik paketi açıkladı. Madem otomotiv öncelikli düşünülüyorsa, neden şu “Türk otomobili” için “start” düğmesine basılmasın?
Bakan Ergün, yerli markanın tasarımı ve AR-GE’si için 100 milyon lira bütçe ve iki yıl süreden söz ediyor. Bunun 60 milyonunu devlet hibe olarak ödeyecekmiş.
Hadi, buyurun… Proje de teşvik de var…
İyi pazarlar.
15 Haziran 2012
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder