18 Mart 2013 Pazartesi

Çin, ‘C919’ ile yolcu uçaklarında iddialı…


  Bu yazı 18 Mart 2013, Pazartesi 11:18:36 eklenmiştir.
Dursun EROĞLU
Çin, dünyanın en rekabetçi ekonomisine sahip olmaya devam ediyor. İğneden ipliğe her alana el atan Çinliler, artık gökyüzünde COMAC’ın C919’u ile Boeing ve Airbus gibi batılı devlerin tahtını sallamanın hesaplarını yapıyor. Batılı firmalar, “COMAC”ı bir tehdit unsuru olarak görmüyorlar. Ama, “şimdilik”!…



Çin’in uçak üreticisi COMAC’ı, itiraf edeyim hiç bilmiyordum. İlk kez adını CHP Genel Başkanı Kılıçdaroğlu’nun Çin ziyareti sırasında gezmesi nedeniyle duymuştum. Her alanda batılılarla rekabet eden Çin’in demiryolu alanında çok güçlü bir rakip olduğu, Türkiye’deki ihalelerde bile öne çıkmasından belliydi. İş makineleriyle toprak yolu açtıktan sonra hem traversleri, hem rayları birlikte döşeyip giden devasa tren yolu plentini de videodan izleyip hayran kalmıştım… Bir tür demiryolu canavarıydı… Bu makine takır takır gidiyor; toprak yol,o geçtikten sonra her şeyi ile hazır demiryoluna dönüşüyordu.
Ancak doğrusu hava taşıma araçları konusundaki iddialarından haberdar değildim.
Geçenlerde, haftalık Fransız Courrier International dergisinde yayımlanan “Çinli Comac Airbus’u tehdit etmekten uzak” başlıklı bir araştırma yayımlaması dikkatimi çekti.
Derginin yazısına göre, Çin ticari hava taşımacılık şirketi (COMAC),  C919 tipi bir yolcu uçağını geliştirerek, batılı devlerle rekabete girmeyi planlıyor.
Önce belirtelim ki, diğer bütün mallarda olduğu gibi bu uçakta da Çin’in silahı, fiyat... 
Şaka değil, Fransız Airbus, Amerikan Boeing firmalarının uçakları 200 milyon doların üzerinde satılırken, bu C919’un öngörülen fiyatı 70-80 milyon dolar aralığında…
Firma yeni model uçağın deneme üretim ve uçuşlarını 2014’te gerçekleştirmeyi hedefliyor. Plan başarıya çalışırsa, Çin’in yeni harikası 2016’da semalara kalkacak ve müşterilerin siparişleri tek tek yerine getirilecek.
Sipariş deyince… COMAC daha şimdiden 300 civarında sipariş almış bile.
Çinli firma doludizgin geliyor...
Geliyor, gelmesine de... yazıya bakarsan aslında batılı devler, yazının başlığında da görüleceği gibi, bu COMAC’ı çok fazla da ciddiye alıyor sayılmazlar!
Yazıyı kaleme alan Xin Shiji Zhaoukan, COMAC’dan ismini açıklamak istemeyen bir yetkilinin, kendisine C919 için verilen siparişlerle ilgili bir sır verdiğini açıklıyor. Bu yetkili demiş ki, “C919 için verilen siparişlerin pek çoğu Çin içinden ve bunların önemli bölümü de siyasi nedenlerle verildi. Uçağın fiyat veya kalite olarak Airbus uçaklarından daha iyi olmasından ziyade, bu siparişler ‘milli bir görev’ olarak algılanıyor.”.
Bu açıklama ve haber, Boeing ve Airbus’un içinin ne kadar rahatlatır bilemeyiz ama, bu yazıyı okuduktan sonra internetten biraz tıkladım ki, meğer COMAC firması Türkiye pazarına girmek için çoktan kolları sıvamış.
COMAC yetkilileri, Türkiye’ye gelmiş, halen Çinli otomotiv markası Chery’nin
distribütörlüğünü de yürüten Mermerler Şirketler Grubu ile distribütörlük anlaşması yapmışlar. Uçak satışı için Atlasjet ve THY yetkilileri ile görüşmeler yapmışlar.
 Hatta,  COMAC Müşteri Hizmetleri Merkezi Başkan Yardımcısı David Lui, çoğunluk hissesi devlete ait olan COMAC'ın 2008'de kurulmasına rağmen Çin'in uçak üretiminde 60 yıldan fazla tecrübesi olduğunu söylemiş,
Batılı markaların en büyük pazarının Çin olduğunu hatırlatıp, bir anlamda “Gelin batı markalarına etek etek dökmeyin, uçakları bizden alın” demeye getirmiş.
COMAC bu proje için başlangıçta 5,8 milyar Euro yatırıma gitmiş. Hedef işlevsel, en son teknolojileri içeren, ekonomik ve konforlu” bir uçak…
Çin uçaklarına ne zaman bineceğiz bilmiyorum. Ama yolcu uçağı fiyatlarında düşüş olacağını hisseder gibiyim. 


Not: Bu yazının yayımlandığı gün, THY'nin Airbus firmasından tam 117 uçak alımı için anlaşma yaptığı açıklandı. İçimden, bu kadar büyük bir alım için çok acele edildiği gibi bir duygu var. Umarım arkasında, ekonomi dışı hesaplar yoktur!

İyi pazarlar.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder