Bursa'da
perakende sektörünün en büyük kuruluşlarından Şaypa,
geçtiğimiz aylarda İstanbul merkezli Onur Marketlerli tarafından satın
alındı. Şaypa'nın geleceğini ve nelerin
değişeceğini, Özen Grup İcra Kurulu Başkanı Cemal Özen ile
konuştuk.
Şaypa'nın
yeni patronu Cemal Özen, 2017 yılının ilk çeyreğinde Şaypa
levhalarının tamamen kaldırılarak yerine “Onur” levhalarını
asılacağını, mağaza konseptlerinde de bazı değişiklikler
yapacaklarını söyledi. Özen, değişimin “tüketici lehine”
olacağı konusunda net bir iddia ortaya koyuyor.
-
Şaypa Bursa'da çok bilinen bir marka, ancak Onur adını ilk kez
duyuyoruz. Onur Marketleri hakkında biraz bilgi verir misiniz?
Onur
Gıda, 1979 yılında küçük bir bakkal dükkânı ile temelleri
atılmış, kuruluşundan bugüne, gıda perakendeciliğine devam
etmiş, ama dönemsel olarak gıdanın yanında beyaz eşya, tekstil
gibi sektörlerde de perakendecilik yaparak varlığını sürdürmüş
bir aile şirketidir.
Perakende
sektörü Türkiye’de 90'lı yılların sonunda bir değişim
sürecine girdi. Semt bakkallarından çok amaçlı market
zincirlerine uzanan bu dönüşüm ile birlikte biz de beyaz eşya ve
tekstil sektörlerindeki hizmetlerimizi sonlandırarak, perakende
sektörüne yeniden adım atmış olduk. İlk mağazamızı 1996
yılında İstanbul’da açtık. Bu
yıl 20’nci yılımızı kutluyoruz. İstanbul’dan çıktığımız
bu yolda bugün 6 ilde 153 mağaza ve 4 bin 658 kişilik profesyonel
bir ekiple hizmet veren bir marka haline geldik. Bu sene 20. Kuruluş
yılını kutlayan Özen Grup olarak; perakende,
gayrimenkul, tarım, gıda, inşaat ve otomobil sektörlerinde
faaliyet gösteren 6 firma ve 1 vakıftan oluşuyoruz.
Özen
Grup'un amiral gemisi Onur Market’tir. Diğer firmalarımız
perakendedeki gücümüzü destekleyen kuruluşlardır.
-
Diğer kuruluşlar?
Mesela
bunlardan birisi Onursal Tarım.. Onursal Tarım, Antalya menşeli,
ürünü doğrudan köylüden alan, Antalya Kumluca'da 9 bin
metrekare tesiste; ürün paketleme, entegrasyon, ayrıştırma,
boylama faaliyetleri sürdüren bir markadır.
-
Sebzeyi doğrudan çiftçiden alıyorsunuz...
Yaş
sebze ve meyve işleme ve paketleme tesisimiz, Kumluca merkezde.
Onursal Tarım olarak, üst üste üç yıl bölgesinde ihracat
birinciliği almış bu tesisi satın aldık ve bölgeye yatırım
desteğinde bulunmuş olduk. Onursal Tarım, Onur Market
müşterilerine daha taze ürün sunmak için bize destek sağlıyor
ve farklı kılıyor. Dalından koparılmış bir ürünü 18 saat
sonra Bursa'ya, Bursalılara sunabiliyoruz. Yani bugün saat 12'de
dalından koparılmış bir ürün, o gün tesise getiriliyor,
paketleniyor, yola çıkıyor, sabaha doğru Bursa’ya geliyor.
Sabah saat 02.00'de ekibimiz hal operasyonunu başlatıyor. Ayrışan
ürünler saat 07.00’de mağazalarımızda oluyor.
-
Sebze dışı tedarik organizasyonu nasıl yapılıyor?
Onurca
markası ile unlu mamul üretimi yapıyoruz. Tazeliği ve lezzeti ile
kendine has mamuller hazırlayan Onurca, Onur Market aracılığıyla
müşterilerimizle buluşuyor. Özen Gayrimenkul ile mağazalarımızın
yer satın alma, kiralama ve planlamasını yapıyoruz. Şirketimiz
ayrıca anahtar teslim projelere de imza atmaktadır. Yapımızı
amiral gemimiz üzerine kurduk. Aslında onun dışındaki tüm
firmalarımız Onur’u destekler nitelikte. Farklı sektörlerde
bağımsız şirketlerde faaliyet göstermektense böyle bir yapıyı
daha uygun bulduk. Esas işimiz süper marketçilik.
-
Şaypa’da dâhil olmak üzere Bursa'da yerel market zincirlerinin
büyük bir kısmı işe toptancılıkla başlamıştı. Sadece
toptancılar ayak uydurdu bu büyük süpermarketlerle rekabete. Çoğu
bakkal olarak kaldı, kapandı gitti. Onur eskiden toptancı mıydı?
Hayır.
Biz kısa bir dönem toptancılık yaptık ancak hiçbir zaman ana
işimiz olmadı. Aslında şöyle diyebiliriz; Onur, 1979 yılında
40-50 metrekare bir bakkalda başlayan yolculuğunda bugün 192 bin
metrekare hizmet alanına sahip olmuş bir organizasyondur. Bunu
destekleyen sacayakları vardır. Onlardan biri de entegre et
tesislerimiz.
-
Et tesisiniz nerede?
Hem
İstanbul, hem de Bursa’da tesislerimiz var. Tesislerimizde hayvan
kesimi yapmıyoruz. Kesilmiş eti kendi standartlarımıza uygun hale
getiriyor, paketliyor ve yine Onur Market sayesinde müşterilerimize
sunuyoruz.
-
Canlı hayvan değil, et alıyorsunuz...
Evet,
mezbahacılık veya hayvan üretimi de yapmıyoruz. Karkas eti alıp,
kendi standartlarımıza uygun hale getirip şarküteri
reyonlarımızda satıyoruz. Burada önemli olan eti, müşteriye en
yüksek kalite standartlarında, en taze şekilde sunabilmek.
-
Onur marketleri aracıyı neredeyse tamamen ortadan kaldırarak
üreticiden tüketiciye gitmeyi pek çok üründe başarmış
diyebilir miyiz?
Kesinlikle.
Bunu çok rahat söyleyebiliriz, felsefemiz de bu yönde. Çiftçiden
alıp, perakendeye getiriyoruz. Örneğin şu anda Kumluca'da, o
bölge halkının duası bizi yaşatıyor. Bugüne kadar oradaki
küçük esnafla ticaretleri olmuş ve burada bir takım sıkıntılar
yaşanmış. Biz, şuan Onur sözü ile oradayız.
-
Nasıl bir Şaypa devraldınız?
İsterseniz
Şaypa’da süreç nasıl başladı, onu anlatayım. Bildiğiniz
üzere son 3-4 yıldır perakende de hem ciro büyümeleri, hem
kârlılık genel olarak olumsuz yönde ilerliyor. Piyasanın
genelinde durumun bu şekilde devam ettiğini söyleyebiliriz. Fakat
biz, işimize odaklı ve sevdalıyız. Verilere baktığımız zaman,
bizim piyasanın iki buçuk katı kadar daha fazla büyüdüğümüzü
görüyoruz. Hem ciro büyümeleri, hem de kârlılık noktasında
başarılıyız. Çünkü biz, işimizi doğru yapıyoruz. İşimizi
doğru yaptığımız için de bu sektörde oluşan şu hava bizim
aleyhimize durmuyor. Ayrıca, ekonominin dalgalı bir grafik çizdiği
dönemlerde cesur adımlar atmayı da felsefe olarak benimsedik. Daha
çok yatırım ve sektörü teşvik eden hamleler yapıyoruz.
Herkesin kendisini koruma altına aldığı, 'Elimdekini
kaybetmeyeyim' dediği zamanlarda biz cesaretle sürecin üzerine
gidiyoruz. Bu hamleleri kriz dönemlerinde de yaptık. Onur Market
olarak, organik büyümenin yanı sıra, inorganik büyümeye de
sıcak bakan bir yapıya sahibiz. Bu noktada büyüme
stratejilerimizi belirlemiştik. 20, 30 şubeli mağazalarla
görüşmelerimiz oldu ancak anlaşma sağlanmadı. O sıralarda
Şaypa’dan bahsedilince, durduk düşündük; Bursa perakende
pazarının yüzde 39'una sahip, çok iyi lokasyonlarda var olan,
müşteri aidiyeti yüksek bir zincir. Tabi bu verileri görünce,
diğer projeleri bırakıp Şaypa'ya odaklandık. Ve ağustos ayında
görüşmelere başladık. Önce bir değerlendirme, sonra 20-25
kişilik ekip ile 30 günlük bir denetim süreci, daha sonra da
satın alım izinleri olmak üzere operasyonu gerçekleştirmiş
olduk.
-
Neden Şaypa?
Şöyle
bir anekdot anlatayım. O değerlendirme sürecinde bir tanıdığımızın
kayınvalidesi, alışveriş için Şaypa'ya gidiyor. Aradığı
ürünü bulamıyor. İkinci bir Şaypa'ya gidiyor, orada da
bulamıyor. Sonra üçüncüde de bulamayınca teyzemiz eve geliyor
ve ‘Şaypa kapanırsa
biz nereden alışveriş yapacağız?’
diyerek ağlamaya başlıyor. Samimiyeti, markaya olan güveni
düşünebiliyor musunuz? Her köşede bir marketin olduğu bir
ortamda... Yani hiç kalkıp da, 'Ya
Şaypa'da yoksa başka yerden alırım, canı cehenneme' demiyor.
Tabi biz bunları o denetim sürecinde yaşayınca markayı satın
almaya karar verdik. Biz Bursa'nın ekonomisine çok güveniyoruz.
Bursa'nın çok dinamik bir yapısı var. Aslında Bursa'yı daha
önceden biliyoruz. Barakfaki'de, Yenişehir'de tesislerimiz var.
Dolayısıyla Bursa'ya gidip, geliyorduk. Yenişehir ve Barakfaki'de
sebze meyve üzerine çalışıyoruz. Soğuk odalarımızda kış
boyunca satacağımız; ayva, armut, elma vs. gibi meyveler
depolanıyor ve İstanbul’a doğru götürülerek, dağıtımı
sağlanıyor.
-
Şaypa'yı satın alma ne kadara mal oldu?
Rakamsal
veriler farklı. Aktif ve pasifleriyle aldık. O konuda biraz daha
sürece ihtiyacımız var. O yüzden net bir rakam ortaya çıkmadan
paylaşmak istemiyoruz.
-
Şaypa mağazalarının adı değişmedi. Ama değişecek galiba,
değil mi?
Şaypa
adı kalacak diye bir plan yapmadık. Farklı markalarla hizmet etmek
pek sürdürülebilir bir durum değil. 16 Kasım'da, Bursa'nın
plakasında, 'Bursa Şaypa'da' kampanyamızın olduğu gün, Rekabet
Kurumu'ndan satış izninin gelmesi ile entegrasyon sürecimiz
başladı. Entegrasyon projemiz kapsamında tek marka adı altında
hizmetimize devam etme kararı aldık. Buna da 2017'nin ilk
çeyreğinden itibaren başlayacak, Şaypa mağazalarını Onur
Market konseptine dönüştüreceğiz.
-
Şaypa'nın kaç mağazası var?
Şuanda
70 mağaza ve 2 bin çalışma arkadaşımız var.
-
Mağaza sayısı artacak mı?
Yeni
mağaza düşünüyoruz, ama şu anda birkaç mağazada, konsept
olarak bize uymayan yerler var. Mağaza sayımızı düşürmeden
yerlerini değiştirmek istiyoruz. Şu anda arkadaşlarım iki ayrı
yerle görüşüyorlar. İnşallah bitirecekler. Daha küçük,
konseptimize uygun mağazacılık yapamayacağımız yerlerde
kalamayız. Mesela Onur, bugüne kadar sadece bir tane mağazası
için yer değişikliği yapmış, o da Trakya'da. 14 şubeli bir
zincir almıştık. Bizim şubemizle mağazalarını aldığımız
firmanın bir başka mağazası yan yana olduğu için birinin yerini
değiştirdik. Biz çok analiz yapan bir firmayız. Mağaza açmadan
önce ciddi bir fizibilite çalışması yaparız. Şuan Onur
kriterlerine uymayan 3-4 mağazamız var. Onlarla ilgili
çalışmalarımız sürüyor. Çalışmalarımız tamamlandıktan
sonra yen, mağazalarımız da açılacak. Biz Bursa’yı Anadolu'ya
açılan bir kapı olarak görüyoruz. Bursa'yı merkeze alarak
etrafa yayılma sürecimizi de başlatmak istiyoruz.
-
Şaypa'nın mağaza konseptinde değişiklik düşünüyor musunuz?
Tabi
ki, biz gelirken bir kültür, bilgi ve tecrübe ile geliyoruz. Bunu
da mutlaka yansıtacağız. Tabi çok zıt iki marka algısının da
oluşmaması için organizasyonu zamana yayıyoruz. Ürün
konumlandırma, ürün portföyü, ürünün organizasyonları,
teşhir mantığı, mağazalarda bir aydınlatma.. Onur'un tarzında
ne varsa, aynısını getirecek, Onur kültürünü Bursa’ya
taşıyacağız.
-
Müşteri portföyü?
Onur
Market mağazalarımızda 2016 yılında 34 milyon kez alışveriş
yapılmış. Yani 34 milyon insana direkt olarak hizmet etmiş
onlardan 34 milyon defa para almışız. Şaypa ile birlikte 2017’de
bu sayıyı 64 milyona çıkarmayı hedefliyoruz. Her bir
müşterimizin 2,2 poşet doldurduğunu göz önünde
bulundurduğumuzda gelecek yıl bizim mağazalarımızdan ortalama
150 milyon civarında poşet çıkacağını söyleyebiliriz.
-
Şaypa mağazalarının adı Onur olacak, görünürde başka neler
değişecek?
Bursalılar
bundan böyle mağazalarımızda daha iyi ambiyans, daha iyi bir
hava, daha çok ürün çeşidi, daha doğru fiyat, daha taze, daha
leziz ürünlerle karışılayacaklar. Farklılıklarımız elbette
olacak, ama çok uçuk, zıt bir mağazacılıktan bahsetmiyoruz.
İddiamız şu; bizimle birlikte Bursa'nın perakende sektörü,
tüketici, alışverişçi lehine değişecek. Aynı zamanda bizimle
birlikte Bursa'da perakende sektörü bir değişim ve gelişim
gösterecek.
-
Mağazalar çoğalacak mı?
Evet.
Biz Türkiye'nin 8. büyük perakendecisiyiz. Bizim 2023 vizyonumuz,
2011 yılında belirlendi. Hedefimiz, Türkiye'nin ilk 5 büyük gıda
perakendecisinden birisi olmak. Şuanda 6 ilde 153 mağazamız var.
Mağaza sayısı artışı ve büyüme ile ilgili rakam veremem ancak
biz yılda en kötü ihtimalle yüzde 10 büyüme gerçekleştiriyoruz.
Metrekare bazında büyümeden söz ediyorum. Toplam alanımız 192
bin metrekare. Bunların içerisinde mağazalarımız lojistik
merkezlerimiz, depolarımız ve tesislerimiz var.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder